La primaria sectorului lui CARE ESTE, directia impozite si taxe locale, ghiseul 4. Sus scrie RADIERI. Zic – aici e! cine a zis ca e complicat sa radiezi o masina? Iote cat de mare e semnul!
– Sarr’na doamna, vreau sa radiez si eu masina asta – si ii intind cartea de identitate, cartea de identitate a autovehiculului, contractul de vanzare cumparare.
– Aveti certificat fiscal?
– Nu, la ce trebuie?
– Sa vedem daca aveti impozitul platit, daca aveti amenzi, alte debite etc.
– Pai cine verifica asta?
– La ghiseul 3
– Au acces la alt sistem informatic decat al dumneavoastra?
– Nu, dar ei va elibereaza certificatul fiscal.
– Pe care ati putea sa mi-l eliberati tot dumneavoastra, dar atunci ar dura prea putin, nu?
– Mergeti la ghiseul 6, luati o cerere pentru eliberarea certificatului fiscal.
Ma duc la ghiseul 6 – nimeni. Mai stau un pic poate totusi o aparea cineva. Ei bine, da, se intampla, sunt fericitul castigator al unei functionare posace, cu o privire de ucigas platit si o voce asemanatoare zgomotului pe care-l face o bucata de pahar de inghetata in contact cu spitele bicicletei (cine n-a avut Pegas-ciocu’ mic:p ).
– Da!
– Sarr’na, am inteles ca de la dvs. ar trebui sa iau o cerere pentru eliberarea certificatului fiscal.
– Da
– Pai… imi dati cererea?
– Pentru ce va trebuie
– Pentru radiere. Imi dati?
– Da – si imi intinde un print sters, de copiator cu tonerul pe duca
– Multumesc
– Mergeti la ghiseul 3 cu o copie dupa cartea de identitate si dupa cartea de identitate a vehiculului
– Stiti cumva unde pot sa fac copii? – deja mi-era frica de raspuns
– Dati coltul si la prima scara e un xerox
Plec. Zic in gand „sa dai matale coltu’, ca oricum n-ar fi mare paguba” si plec.
Ma intorc cu cele doua copii, ma asez la coada la ghiseul 3. Lume multa, oameni putini, pe sistemul „tara mica-cateva mese”. Un nene atotstiutor imi zice complice:
– E coada mare, e multi care isi ia certeficate de anticapat, pentru copii, pentru ai batrani
– Aia e, zic eu.
– Dumneavoastra la ce va trebuie?
Incerc sa scap de el, curiozitatile astea ma omoara.
– La radiere
– Si eu tot asa, ma chinui sa scap de o remorca, m-a mintit unii ca o ia, da’ n-a mai venit s-o ia, pa urma altii a luat-o si a lasat-o pe strada, mi-a venit si amenzi acasa, vai de mama mea. Io cu ce sa le platesc, vedeti si dumneavoastra cum e viata, nu e nici de unele… si astia cere o grama’ de hartii, am facut o roaba de copii – si-mi arata o punga de plastic plina cu hartii.
Îl intrerup, aprobându-l: da, asa e, aveti dreptate, birocrație dom’le.
Scot telefonul, imi sun un prieten cu care daca n-as fi fost fortat de împrejurări, n-as fi avut chef sa vorbesc la zece dimineata. Am noroc, răspunde!
Dupa vreo jumatate de ora ajungem in sfarsit in fata. Ma bufneste rasul cand vad ca pe curios il trimite tanti aia sa ia o cerere sa o completeze. Ai dracu’ atotstiutori, asa va trebuie.
Ghiseul 3 pare usor religios, in geam e o rugaciune mica, pusa la inde-ochiul solicitantului, catre Sf. Ioan Rusul.
– Sarr’na doamna, am nevoie de un certificat fiscal pentru radiere
…..incep sa cred ca p-astea le-au ales dupa voce, e criteriu eliminatoriu la angajare. Ii intind hartiile, le analizeaza cu o sila suverana si-mi zice
– Scrieti pe copia de buletin „conform cu originalul si semnati”
– Eu?
– Da, dumneavoastra, zice ea
– Pai cum sa certific eu ca o copie a cartii de identitate e conforma cu originalul? De-aia vi le-am dat pe amandoua, sa va convingeti ca nu e falsificata copia aia
– Da, dar mie-mi trebuie sa scrieti aici, negru pe alb, ca declaratia dumneavoastra e sfanta (am avut dreptate ca e mistic rau ghiseul asta), aia ramane scrisa
Iau copia, scriu ce vrea nebuna si i-o dau inapoi

– reveniti in jumatate de ora!
– Pai de ce sa mai revin? Nu sunt aici? Trebuie sa plec ca sa ma intorc sa-mi dati certificatul?
– Pai nu-l luati de la mine, se elibereaza la ghiseul plati electronice
– Si de ce dureaza o jumatate de ora?
– Pai trebuie sa verifice colega mea daca aveti amenzi, daca aveti impozitul pla..
– Dvs. nu puteti face asta?
– Ba da, dar la mine doar se primesc cererile
– Aha….
Destept raspuns. Si logic. Ca-n tenis. Unul serveste, altul primeste. Si invers. Ce prost sunt, cum de nu mi-am dat seama?
Ma abtin. Ies, aerul curat imi face bine in situatii din astea, numai ca pe langa statuia lui Kogalniceanu e orice, numai aer curat nu… ma plimb pierdut vreo jumatate de ora si ma intorc la ghiseul plati electronice. Numai 3 persoane la coada. E bine, imi zic, se putea si mai rau. Ajung repede in fata.
– Sarr’na, am venit pentru eliberarea certificatului fiscal
– Nu e gata! – aceeasi voce, mi-a intarit convingerea, e conditie sine qua non
– De unde stiti? Nici nu m-ati intrebat cum ma cheama, sa va uitati macar daca e gata
– Pai da, da’ v-am vazut cand l-ati depus la colega. Nu e gata. Nu e aici.
– Dar unde e?
– O fi la semnat.
– Si?
– Si cand iese de la semnat, e gata
– Ia vedeti daca a fost semnat! Poate o fi semnat si i-o fi rusine sa vina singur la ghiseu, e si el un simplu certificat, nu?
– Pai daca m-as duce pentru fiecare certificat, unde s-ar ajunge? Nu vedeti ce e aici? Cum sa lucram in conditiile astea?
O intrerup:
– Doamna, va rog frumos, mergeti si vedeti daca e gata, ma cam grabesc
– Toata lumea se grabeste, dumneavoastra stiti ce salarii avem?
– Ati fost ieri la protest?
– Nu… zice ea incurcata
– Pai vedeti, nu va place miscarea, de-aia aveti salariul mic. Daca va duceati ieri, va mai lasam sa va plangeti!
Pleaca nervoasa, se intoarce dupa cateva secunde cu certificatul:
– Asta e, mergeti la ghiseul 6 sa va luati cerere de radiere!
Din nou ghiseul 6:
– Doamna, dati-mi va rog o cerere de radiere… (nervii ma lasau, usor usor plecau catre locuri mai linistite). Imi intinde o noua cerere.
– Sa faceti copii dupa buletin, dupa certificatul fiscal si contractul de vanzare cumparare
– Doamna, va bateti joc? Nu puteati sa-mi spuneti de la inceput ca am nevoie de doua copii, de cererea asta nenorocita si de restul hartiilor?
– Pai n-am stiut la ce va trebuie
– Nu v-am zis ca pentru radiere?
– N-oi fi fost atenta
Ce replica poti sa ai la o asemenea recunoastere senina a prostiei si incompetentei? Pai n-ai, decat daca esti la fel de prost. Fac copii, ma intorc la ghiseul 4, i le dau individei din spatele scaunului care nici macar nu se uita daca am toate nenorocitele de copii. Tastează datele de pe certificatul fiscal, da print si gata. Am scapat
CARE ESTE, sa stii ca in alea doua ore, patru ghisee si sase cozi m-am gandit la toata familia ta. De la prima generatie fara coada incoace.